چاپ کتاب با مجوز رسمی

دوشنبه 7 اسفند 1396
17:59
مهرداد بلاغی

چاپ کتاب فرایندی است که طی آن یک نوشته که به می‌تواند به صورت تالیف یا ترجمه باشد، در قالب کتابی با ساختارهای استاندارد و پذیرفته شده حوزه نشر آماده سازی و به چاپ می‌رسد. اما برای اینکه یک کتاب چاپ شده دارای اعتبار و امتیاز باشد باید مجوزهایی داشته باشد. بنابراین چاپ کتاب با مجوز رسمی دارای مراحلی است که در اینجا با برخی از این مجوزها و مراحل آشنا خواهید شد. البته باید دقت نمود که این مجوزها در کشورهای مختلف متفاوت است و ممکن است در هنگام چاپ کتاب در ایران نیاز به مجوزی باشد که در سایر کشورها آن مجوز وجود ندارد و بالعکس.

به صورت کلی برای چاپ کتاب با مجوز رسمی باید از سه مرجع برای اخذ مجوز اقدام نمود. در مرحله اول باید نسبت به دریافت شابک (ISBN) اقدام کرد. شابک مخفف عبارت شماره استاندارد بین المللی کتاب می‌باشد و شامل یک کد ۱۳ رقمی است که به هر کتاب اختصاص می‌یابد. این کد در ایران از طریق خانه کتاب قابل دریافت است. قابل ذکر است که شابک یک کتاب با تجدید چاپ آن تغییری نمی یابد.

مجوز دیگری که قبل از چاپ کتاب باید نسبت به تهیه آن اقدام کرد فیپا است که مخفف فهرست نویسی پیش از انتشار است و توسط سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ارائه می‌شود. فیپا شامل اطلاعاتی است که در پشت صفحه عنوان کتاب درج می‌شود. برای دریافت فیپا نیاز به ارائه شابک، پرینت کتاب و نسخه الکترونیکی آن در قالب CD است.

مجوز نهایی و شاید بتوان گفت مهم‌ترین مجوز برای چاپ کتاب مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. برای دریافت این مجوز باید اطلاعاتی مانند فیپا و شابک کتاب به همراه نسخه پرینت شده و نسخه الکترونیکی آن و همچنین طرح جلد رنگی کتاب به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تحویل داده شود. اگر کتاب در حوزه علم و دانشگاه باشد ممکن است مجوز آن حتی در طول یک هفته صادر شود اما برای کتاب‌هایی که ممکن است محتوای آن‌ها تضادهایی با قوانین داشته باشد دریافت مجوز می‌تواند حتی تا ۴ ماه نیز به طول بینجامد.

سایت چاپ کتاب و ترجمه کتاب نارون را مشاهده کنید



[ بازدید : 120 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به science است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]