پرسشنامه خودپنداره تحصیلی (ASC)
آرسوان خودپنداره تحصیلی را باور فرد در مورد مقدار مهارت درگیر تحصیل شدن نسبت به همکلاسیهایش تعریف میکند. خودپنداره، تعمیمهای شناختی برگرفته از تجارب درباره خود است و یکی از هستههای اصلی آن، رابطه با افراد مهم زندگی میباشد. پاپیکا، خود پنداره را به عنوان یک ساختار پیچیده و اغلب شناختی از تعمیمات شخص به خود که شامل ویژگیها، تواناییها، دانش، ارزشها، نگرشها، نقشها و دیگر موضوعاتی که افراد خود را تعریف کرده و پیوسته دادههای خود را در ان یکپارچه میکنند، دانسته و بندورا آن را عملکرد میداند که بوسیله عوامل بیرونی به گونه غیرمستقیم و از راه فرآیندهای مربوط به خود تاثیر میپذیرد. آقاجانی و همکاران نیز این دادهها را شامل نگرشها، احساسات و دانشها درباره توانایی، مهارت و قابلیت پذیرش اجتماعی میدانند. خودپنداره دارای سه سطح میباشد. سطح اول، خودپنداره فردی است که به ضعف و تواناییهای فردی اشاره دارد. سطح دوم، خودپنداره ارتباطی میباشد که خود را بر اساس نوع ارتباط با دیگران داوری میکنند و سطح سوم، خودپنداره جمعی است که به مقدار عضویت در گروه باز میگردد. طبق الگوی شناختی اجتماعی پکران، از لحاظ نظری میان هیجانهای مثبت و منفی و خودپنداره رابطهای قابل تبیین است که بر اساس گفته هانسفورد و هاتی رابطه مثبتی بین خودپنداره عمومی و پیشرفت تحصیلی وجود دارد.
سایت خرید پرسشنامه و پروتکل روانشناشی ایران تحقیق را مشاهده کنید
[ بازدید : 215 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما : ]